4.19.2010

Working Class Jacket




Vecka 22 gör jag comeback inom textilindustrin. Och helt och fullt ärligt talat så ska det bli skönt. Att för en dryg månad hamna med fötter och huvud långt från bedömningsmatriser, vänstertunga meningar och webb-baserade utbildningsplattformar. Att trycka in "1411" på instämplingen och lämna hjärnan där vid in- och utstämpingsdatorn, för att sedan plocka den med sig igen på vägen ut vid skiftets slut.

Att läsa skönlitteratur på rasterna då man inte orkar delta i de minst sagt enahanda diskussionerna om vilka bilar som är bäst. Att ibland gå på toa lite för länge och i smyg lägga patiens på mobilen. Att äta torra ostmackor ur en plastlåda.





Att lyssna på Ring P1 och Radiosporten. Att bränna sig på 100-gradiga värmevalsar. Att byta nålar på virkmaskinerna. Att få lön. Att tvätta sig med industritvål men ändå ha kvar olja innanför naglarna när man kör hem genom skogen.

Japp, det ska bannemig bli trevligt. Åt helvete med akademikersfären!


P.S. Working Class Jacket är en oförskämt bra låt av My Favorite. Ta bara en textrad som: "Alone at school she sits and dreams, of Johnny Marr and Morrissey." D.S.

2 kommentarer:

  1. jag hör dig! tänker likadant. fast ändå inte - kommer nog inte jobba så mycket i sommar, men tänker att det ska vara så himla skönt att sitta i parker och läsa böcker som inte hinner läsas annars och lyssna på musik som aldrig hinner lyssnas ordentligt på annars. och sen cykla hemåt och kolla på film som aldrig hinner ses annars. åh.

    ps. om nån månad lär jag gnälla över att det är alldeles för mycket pollen och alldeles för varmt ute samt att jag är uttråkad. men det tar vi då.
    /n

    SvaraRadera
  2. åh, det låter ju fint. det är väl så jag hade velat ha det egentligen också, men så ska ju hyra betalas, way out west finansieras osv. har inte en chans att överleva en sommar ekonomiskt utan ett jobb.

    ...och min romantiserade bild av ett på många sätt monotont och skittråkigt jobb lär hålla i sig i sådär en timme efter att jag stämplat in första dan. eh.

    SvaraRadera