4.08.2010

En kul grej


För närvarande sitter jag instängd i min lägenhet med en trave böcker som går mig till knäna. Nästa vecka inleds en femveckors praktik på en gymnasieskola i stan, där jag skall hålla i två SP-klassers historieundervisning. Arbetsområdet rör kolonialism och imperialism, där utgångspunkten är någonstans vid Vasco da Gama och målet hamnar ganska nära den värld vi idag lever i.

För att på bästa sätt förbereda mig för dessa fem veckor handlar mycket om att läsa läsa läsa, för att på så sätt kunna sätta ihop lektionsplaneringar. Under denna inläsning dyker det titt som tätt upp fakta som varit tidigare okänd för mig.

Igår läste jag exempelvis en kontrafaktisk ("what if-historia") artikel om kinesernas ambitioner att segla ut i världen vid 1400-talets början. I denna artikel spekuleras det i hur världen sett ut idag om de hade gett sig på en fullskalig global expansion i likhet med den européerna inledde ett halvsekel senare. Den kinesiska civilisationen var vid tidpunkten minst lika utvecklad som exempelvis den franska, spanska eller portugisiska (sannolikt låg regionen till och med före Europa såväl ekonomiskt som politiskt, militärt och kulturellt) - så varför gav de sig inte av?

Förmodligen är det så att de kinesiska resor som gjordes, inte gjordes med ambitionen att bedriva handel, på samma sätt som spanjorer och portugiser gjorde i jakt på företrädelsevis kryddor. Tanken var istället att på detta sätt slå fast Kinas roll som världens centrum, eftersom handelsbehovet inte var lika stort hos kineserna. Dessutom kan man säga att deras resor organiserades av en centralmakt, till skillnad från de första europeiska expeditionerna som i mångt och mycket leddes av enskilda lycksökare. Den kinesiska centralmakten hade heller aldrig någon ambition att skaffa sig kolonier utanför regionens gränser och på andra sidan de omgivande vattnen, förmodligen av den enkla anledningen att de såg sitt land som "Mittens rike" - en kulturell och universell mittpunkt. Regionerna bortom detta centrum beboddes av barbarer där civiliserade människor inte kunde leva. Varför då ge sig av, liksom?

Tankar som denna är fascinerande. För hur sjutton hade Sverige sett ut om kineserna hade kommit först till nuvarande USA, till exempel? Hade jag då författat detta blogginlägg från höger till vänster och med såna där bokstäver som backpackerslödder tatuerar in på underarmarna? Det får vi aldrig veta. Men tanken är kul.


Nej. Det är inte jag.

2 kommentarer:

  1. haha. fick ett gott skratt innan jag vågar ta mig an john blund, uppskattat! (backpackerslödder ska givetvis skrivas upp i min nya-ordbok.)

    SvaraRadera
  2. går allt som jag vill så bör det finnas med i nästa upplaga av SAOL..

    SvaraRadera