11.23.2009

Måndag 02.34

Jag håller med vetenskapen (som jag googlade fram och fann på wikipedia - skitvetenskapligt Oskar!). Man använder hela sin hjärna, hela tiden. Åtminstone jag.

Jag tänker skitmycket hela tiden. På saker som hänt, händer och ska hända. Jag vevar bilder fram och tillbaka i skallen 24-7. Problemet med detta är bara att min simultana kapacitet är av så bristfällig karaktär att jag inte orkar göra så värst mycket annat samtidigt. Därför tillbringar jag nästan skrämmande mycket tid i min lägenhets soffa, trots att jag egentligen tycker det är ganska trevligt utomhus. Men jag hinner inte, eftersom jag tänker på saker.

(Note to self: från och med nu ska jag försöka att inte inleda varannan mening med Jag. Även narcissism får ju för fan ha rimliga proportioner.)

Vad som alldeles i detta nu slog mig, är att jag nog är en människa som vill ha tydliga mål med vad jag gör med min vakna tid. Att bara "göra" saker sänker min moral med ungefär 97%. Om man ska hårddra det, vilket jag absolut tycker om att göra i allehanda resonemang, gäller detta allt ifrån val av skönlitteratur (exempel: jag vill veta mer om det bokens handling rör eller känna till verket i rent allmänbildande syfte) till val av helgnöje (exempel: jag känner för att bli lite full = jag går ut på lokal) eller motion (exempel: simma suger eftersom det på motionsnivå tenderar att bli planlöst och tillika mållöst, medan fotboll är kul då det kan tänkas spegla en slags antites). När jag nu tänker på tänkandet som upptar så mycket av min tid, vilket i sig känns lite skrämmande, kretsar nog detta mycket kring målformulering och mina möjligheter att nå dessa mål. Ja, så måste det vara.

Med detta sagt känner jag glädjande nog att bloggprojektet och det isärmonterande av min skalle det för med sig, troligen kommer resultera i fler häpnadsväckande upptäckter framöver, och att hela grundtanken med detta skrivande således uppfylls.

Saxat ur hjärnan: "Ärende #984728: Skriva blogg. Mål: Att med en acceptabel svenska och av rent egoistiska och möjligen också självterapeutiska skäl, formulera något så när sammanhängande text av de oräkneligt antal funderingar som var dag föds och dör innanför skallbenet på Oskar. Uppfyllt: Ja."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar