12.15.2009

Crappy people never romanticize

Såg precis Ang Lees Taking Woodstock. En klart genomsnittlig film med detaljer på både plus och minuskontot. Under det förstnämnda kan vi arkivera skådespelandet hos de flesta av huvudpersonerna, de fyra-fem fantastiska bildsekvenser i filmen då man utelämnar handlingen och enbart låter kameran ringa in festivalatmosfären - samt hur man med hjälp av tidstypiska referenser skapar, åtminstone för mig som lekman i sammanhanget, trovärdiga yttre förutsättningar för en god filmupplevelse. Dessvärre påverkas helhetsintrycket i en negativ riktning, då handlingen många gånger tycks hamna i skuggan av den fantastiska miljö man skapat och att man - säkerligen av tidsmässiga skäl - inte hinner lära känna filmens huvudpersoner.

Hur som helst. Vad Taking Woodstock framförallt ger mig är en längtan efter att packa bilen full av sovsäckar, burköl och vänner (vad mer kan man kräva av en film egentligen?). En bil man sedan styr mot någon svensk lightlightvariant av Woodstockfestivalen. Denna längtan brukar normalt sett inte dyka upp förrän fram på vårkanten, då man äntligen förträngt svinkalla sommarnätter i undermåliga lågpristält, det hopplöst apatiska tillstånd som uppstår då regnet på en knapp timme sköljer bort all form av glädje - och kanske främst alla enormt irriterande attention whores en festival för med sig.

Fastän jag för blott fyra måndader sedan närapå svor på att aldrig sätta min fot i festivallera igen, har jag återigen romantiserat fram den där bilden av festivallivet då det är som bäst. Den där känslan av att vara lagom full, att träffa kul människor man aldrig träffat förut, att faktiskt njuta av en avslaget ljummen burköl - samtidigt som det där minutiöst perfekta blandbandet får pulsen att skicka ut oräkneliga endorfiner i den ännu inte post-festival-möra kroppen.

Den känslan.

Så, ja. Fan vet om det inte blir Rassle 2010 för mig.












4 kommentarer:

  1. Kära nån, jag känner igen dig! Åh, vad konstigt märkligt underligt. Fast alldeles helt logiskt. Jag har också lovat mig själv att aldrig mer åka på festival. Men det vetifan.. Det är en slags hatkärlek till alltihop. För några år sedan enbart kärlek. Den där åldern. Man blir bara bekvämare för varje år. Jag tycker hur som att du ska åka till sommaren igen.

    SvaraRadera
  2. Alltså, nånstans är det väl logiskt med tanke på ursprung och så vidare, men jag måste nog ändå få fråga från vilket sammanhang? För jag är ganska jättesäker på att jag nog inte träffat dig någon gång. Fast vi kanske gick på gymnasiet samtidigt iofsig?

    Ah, denna eviga hatkärlek. Och det är ju verkligen bekvämligheten som ställer till det. Samtidigt skulle jag nog aldrig kunna åka på festival utan att få det där trevliga "tälthänget" som väl egentligen är bäst med hela konceptet. Vi får se hur det blir, men dörren står ju helt klart på glänt..

    SvaraRadera
  3. Du har varit ihop med Ellen. Jag är nära vän med hennes lillasyster och jag har sett dig sitta i hennes kök när jag stod i hallen. Det är nästan skrattretande!

    Tälthänget är ju absolut bäst! I somras bodde jag i husvagn och det är inte inte inte samma sak. Även om det är fantastiskt skönt när det regnar. Å andra sidan blir man bara seg och orkar inte hälla i sig ölen. Som man faktiskt gör i ett tält, för att ens stå ut. :)

    SvaraRadera
  4. Japp, det har jag! Men; haha, whaaaat!? Nånstans är det ju fantastiskt, samtidigt som det är litet (läs: mycket) läskigt. Gosh, det måste ju vara typ 5 år sedan (och som på beställning försöker jag komma ihåg hur jag var då..), minst..? Det roliga i sammanhanget är att jag för bara nån månad sedan såg Moa (Ellens syster-Moa) i ett Fb-album med en avlägset bekant i Gbg, och där och då konstaterade hur liten världen verkligen var. Fantastiskt att jag här och nu får ett ytterligare bevis på detta! Haha.


    Ja, tälthänget är verkligen bäst. Meh.. nu blev jag nästan besviken. Husvagn? SÅ gammal är du väl inte..?

    SvaraRadera