3.10.2011

I väntan på någonting annat

Jag antar att jag borde skriva några rader om Rom och eventuellt bifoga ett par bilder. Men det hinner jag inte nu, så håll istället tillgodo med dessa videoklipp. Det påminner mig förresten om att jag någon dag också skall skriva någonting om det finfina (f.d.?) bandet Peggy Lejonhjärta.

De två ljudklippen nedan har funnits publicerade på PLs Myspace-sida 4-5 år och var nog tilltänkta att hamna på uppföljaren till Viskningar och rop (2004). Nu verkar det inte bli så, varför jag i förmiddags beslöt att skicka upp dem på Youtube.

Med mitt sedvanliga flyt, dyker väl nån form av stämningsansökan upp som (alt. i form av) ett brev på posten. Men det får man ta. Allt för kulturen. Så här bra popmusik är hädelse att kasta bort.





42, bäst att skynda på
Bäst att hålla planen
Det känns som igår,
hon sa:
"Du förstår, vi är bara barn än"

Vi lovade små saker i din säng
Som att vi ska träffas där igen
Om ingen av oss har hittat hem

Hanna,
jag vet att du har väntat
på nån annan än den du fann
Vi hann aldrig se
att vi blev gamla
Men om du stannar och ser
på en som väntar
ser du framtiden i hans hand
Hanna,
jag ser två som väntar
om sanningen ska fram

Telefon, hon vill lägga på
Hon ska lägga barnen
Heja på,
har du glömt oss två?
Har du glömt bort planen?

Vi viskade små saker i din säng,
som aldrig ska höras där igen
Om du inte säger sanningen

Hanna,
jag vet att du har väntat
på nån annan än den du fann
Vi hann aldrig se
att vi blev gamla
Men om du stannar och ser
på en som väntar
ser du framtiden i hans hand
Hanna,
jag ser två som väntar
om sanningen ska fram

För två som väntar
finns bara en
Och jag tror alltid jag känt att
du väntar än
Hon gömmer små saker i din säng

Hanna,
jag vet att du har väntat
på nån annan än den du fann
Vi hann aldrig se
att vi blev gamla
Men om du stannar och ser
på en som väntar
ser du framtiden i hans hand
Hanna,
jag ser två som väntar
om sanningen ska fram




________________________________________________________________





Vad gör du? Vad gör jag?
En natt som denna i varsin stad
Vem träffar du? Vem träffar jag?
Jag träffar ingen annan

Vad säger du? Vad säger jag?
Om politiken som dryftas idag
Vem träffar dig? Vem träffar mig?
Träffar du nån annan?

Jag ligger ensam. Hur ligger du?
Är du en syrsa i baren nu?
Faller dom för dig, och snubblar dom då
på samma krog, jag snubblat på?

Jag stod på båten när vattnet läckte in
Och jag öste, men du låtsades inte se det
Jag trodde fan att du skulle hjälpa till
Men du ville inte stå still
och jag vågade inte be dig

Somnar du nån gång
och somnar du då
på samma sida jag somnar på?

Var vaknar du? Var vaknar jag?
På varsin sida vid varsitt hav
Åker du hem nu, längs sjuans spår
I samma kläder och smink,
du hade igår

Det har varit en hård dags natt,
men här kommer solen
Här kommer morgontidningen
Och där kan du läsa att
för eller senare måste en av oss förstå
att det var meningen

Så går jag, så går du
På varsin sida om landet nu
En går i väst, en går i öst
Du vädrar vår
Jag har lärt mig leva med höst

På varsin sida, på varsin strand
Träffar vi några andra

2 kommentarer:

  1. Hanna med H:

    "(...) vi lovade att träffas där igen"
    "(...)hej, hör på, har du glömt oss två?"
    "(...) och gömmer små saker i din säng"

    Till Lisa, On The West Coast Waiting:

    "Jag dricker ensam. Hur dricker du? (...) på samma krokben jag snubblade på"

    "Du stod upp i båten när vattnet läckte in (...)"

    " (...) och där kan vi läsa att"


    Tackar!
    /Facit

    SvaraRadera
  2. Ah! Tack för korrigeringarna! Var tveksam på några ställen där.

    Är du dessutom pennan bakom facit, lyfter jag ödmjukt på hatten. Av tacksamhet för Hanna, Lisa, Sandra, Martha, förlorare, folk som flytt byar för stan och så vidare.

    SvaraRadera