12.06.2010

Up north


I helgen besökte jag min lillasyster i ett djupfryst Oslo. När bilden ovan togs, var det exempelvis nånstans mellan 14 och 17 minusgrader. Oslo kändes för övrigt som en rätt konstig stad. Storleksmässigt skall den motsvara Göteborg, ungefär. Men det kändes ändå som det var en utländsk version av typ Halmstad. Ganska litet alltså. Någon förtappad jävel skulle säkert kalla stan för mysig av just den anledningen, men jag nöjer mig med att konstatera att jag blev lite besviken. En huvudstad ska inte vara gullig.

En annan sjuk grej var att det kändes som om det bor fler svenskar än norrmän i Oslo. Var man än gick, hörde man göteborgska, stockholmska och t o m skånska på sina ställen. Mycket förvirrande. Som den multikulti-kille jag är, handlade jag dessutom på Weekdays, tog med mig glögg från Sverige (alltså, jag visste ju inte om det fanns i Norge) och gjorde ett tappert försök att handla med svenska pengar i mataffären.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar